Den neste store floppen

I midten av mars ble Meerkat hyllet som det neste store. Nå er tjenesten i ferd med å bli en flopp som tjener internasjonal teknologi-presse til liten ære.

«Det har knapt gått tre uker siden videostrømmetjenesten Meerkat ble lansert, og allerede har den nye appen blitt en stor snakkis i sosiale medier», skrev en av Aftenpostens utsendte begeistret fra teknokonferansen South by Southwest Interactive 19. mars.

Nå, nye tre knappe uker senere, er Meerkat ikke så lett å få øye på. Amerikanske bgr.com (Boy Genius Report), et av de ledende nettstedene for mobil og forbrukerteknologi, har en tankevekkende artikkel om Meerkats vekst og fall.

Det vil si: Den hadde aldri noen vekst.

Meerkat var tilsynelatende drømmeappen for deg som er interessert i videostrømming i sanntid, en tjeneste som inkluderer mange av årets hotteste trender.

«Flere av de største nye medieplattformene under South by Southwest trakk også frem Meerkat som et godt eksempel på en tjeneste som har truffet riktig tidspunkt i utviklingen», rapporterte Aftenposten fra Austin-konferansen.

Men det framstår som et mysterium hvordan Meerkat overhodet kunne løftes fram som det store. For app’en kom aldri i nærheten av topp 100-lista over nedlastede app’er i USA. Da Twitter så lanserte sin egen videostrømmetjeneste, Periscope, før påske, var ikke Meerkat lenger på topp 500-lista engang.

«Meerkat ‘suksess’ var skapt av noen tekno-bloggere på vestkysten [av USA, red. anm.] som klarte å få store aviser til å dekke et fenomen som ikke eksisterte», skriver bgr.com – som påpeker at Meerkat tross tusenvis av bloggposter og avisartikler aldri klatret høyere enn til 140. plass på nedlastingslista til iPhone-telefoner i USA.

Sjekk ut bgr-artikkelen – og ha den i bakhodet neste gang noen roper ut om det neste store.