Flere på nett, lenger på nett

SSBs mediebarometer for 2014 bekrefter alle de lange trendene i utviklingen av våre medievaner: Under 50 prosent av befolkningen leser nå en papiravis en vanlig dag, mens 88 prosent er på nett. Og der bruker vi nå gjennomsnittlig nøyaktig to timer pr dag.

  • 14. april 2015
  • Tekst: Peter Raaum
  • Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Skjermbilde 2015-04-14 kl. 10.11.36

 

Som SSB selv skriver: Tallene, særlig for papiravisene, «føyer seg inn i en utvikling som har pågått lenge». Siden slutten av 1990-tallet har papiravisene vært i en stabilt nedadgående trend. I 1997 leste 84 prosent av befolkningen en papiravis hver dag. 49 prosent gjorde det samme i 2014. Samtidig har nettavisene en like stødig vekst, og i 2014 var 54 prosent innom en nettavis en gjennomsnittsdag.

For første gang er det flere som leser nettavis enn papiravis.

Tiden vi bruker på internett fortsetter å stige – fra 112 minutter i 2013 til 120 minutter hver dag i fjor. Aldersgruppen 16-24 år er gjennomsnittlig på internett tre timer og 24 minutter hver dag. Og det er ingen særegen norsk trend. Analysebyrået Pew Research Center presenterte nylig tall som viser at hver fjerde amerikanske tenåring er på nett nesten hele tiden, i følge Statista.

Skjermbilde 2015-04-14 kl. 10.25.07

 

Og hva gjorde vi på nett i 2014? Nesten to av tre nettsurfere var innom Facebook en vanlig dag, 22 prosent var på andre sosiale medier, 40 prosent var i nettbanken, og 75 prosent leste nyheter. Facebook-andelen er høyest i gruppen 16-24 år.

Andre nøkkeltall fra Mediebarometeret (tallene gjelder befolkningen fra 9 til 79 år):

  • Like mange ser på TV som i 2013 – og de ser like mye som året før: 73 prosent av befolkningen, 132 minutter pr dag. Men det er nedgang blant barn og unge. Foreløpig er det bare tre prosent som ser TV på internett.
  • Videostrømmingen økte fra 15 prosent i 2013 til 22 prosent i 2014. Over 80 prosent av befolkningen mellom 16 og 24 år strømmet videoer.
  • CD-spillingen har rast fra 93 prosent i 2003 til 28 prosent i 2014, mens seks av 10 som hørte lydfiler hørte på strømmete lydfiler fra nett.
  • Stadig leser hver fjerde nordmenn i en trykt bok, mens bare to prosent leser e-bok, en gjennomsnittsdag.
  • Radiolyttingen stiger noe, særlig blant de unge. 64 prosent hørte på radio en vanlig dag i 2014.

SSB bryter ned mediebruken en vanlig uke slik:

  • 73 prosent leste en trykt avis.
  • 84 prosent hørte på radio.
  • 5 prosent leste en e-bok.
  • 44 prosent leste en trykt bok.
  • 94 prosent var på internett.

I aldersgruppen 13-15 år var 100 prosent innom internett en vanlig uke, i følge SSB.

Og hvordan går det i framtida?

Tja… SSB-tallene forteller at 84 prosent av befolkningen mellom 67 og 79 år hadde et avisabonnement, mot 31 prosent i gruppen 20-24 år.