Wow, vi gjør mye!

Visualdays har spolt tilbake seks måneder. Da skjønte vi hvor mye vi har gjort - og hvorfor tiden har gått så fort! Her er vårt «halvårsregnskap».

 

Januar:

Oppdrag: Film

Kunde: Universitetet i Tromsø

Norges arktiske universitet i Tromsø ønsker å stimulere til mer åpen publisering av forskningsresultater. Vi laget fire filmer om såkalt «open access» der forskere forteller om sine erfaringer med åpen publisering. Førstemann ut i rekka var professor Curt Rice som som senere har blitt rektor på Høgskolen i Oslo og Akershus. Du kan se filmene og lese mer om open access på universitetets hjemmesider.

bloggs-5

Oppdrag: Film. 

Kunde: Folkehelseinstituttet. Historien om det moderne Norge er også historien om hvordan vi har forbedret vår evne til å håndtere sykdom.

Peter Raaum og Jon Terje Hellgren Hansen, Visualdays, laget manus, filmet, intervjuet og redigerte. Filmen ble først vist på et internt arrangement hos Folkehelseinstituttet. En redigert versjon skal senere brukes i presentasjoner og kommunikasjonsarbeid eksternt.

Du kan se filmen her.

 

om01

Oppdrag: Filmer

Kunde: Oslo Museum

To filmer. En filmer er intervjuer med folk i Oslo om byen. Den andre filmen, «Mitt Oslo», er et visuelt portrett av Oslo i vår tid, satt sammen av tusenvis av bilder og videoklipp. Tore Berntsen, Visualdays, filmet, fotograferte, intervjuet og redigerte. Filmene er en del av Oslo Museums nye permanente utstillingen om hovedstaden. Du kan se filmene på Oslo Museum.

Foto: TORE BERNTSEN VISUALDAYS

Foto: TORE BERNTSEN VISUALDAYS

Oppdrag: 25 minutter, portrett-intervju med Wilhelm Mohr.

Mohr (født i 1917) fikk Krigskorset i 1942. Under krigen, også på D-dagen, fløy Mohr under den norske skvadronen i RAF.

 Kunde: Forsvarsmuseet.

Tore Berntsen, Visualdays, gjorde research, intervju, filmet og redigerte.

Filmen vises nå på Forsvarsmuseets nye utstilling om Krigskorset.

 

Februar:

Skjermbilde 2015-07-10 kl. 13.03.07

Oppdrag:

Filmer om orkanen «Ole»

Kunde:  Lofotkraft

Peter Raaum og Tore Berntsen, Visualdays, intervju, filming og redigering.

Filmene vises på nett og på foredrag/seminarer. Du kan se en av filmene her

 

 Skjermbilde 2015-07-10 kl. 13.14.10

Oppdrag: Magasinet Lofokrafta, distribuert til alle husstander i Lofoten

Kunde: Lofotkraft AS.

Peter Raaum og Tore Berntsen, Visualdays, intervju, tekst og foto.

Du kan lese magasinet på nett her.

 

Mars:

Oppdrag: Bruk av IKT i utdanningen

Kunde: Senter for IKT i utdanningen

Sammen med senter for IKT i utdanningen har vi laget en serie reportasjefilmer om hvordan forskjellige skoler bruker data som verktøy for god undervisning. I denne filmen kan du se hvordan musikkpedagog Eldar Skjørten kombinerer nettbrett med vanlige instrumenter.

Du kan følge senter for IKT på deres nettsider.

Lexus LF-SA-konseptbil-2

Oppdrag: Reportasje

Kunde: Motor

Vi jobber mye med reportasje for forskjellige magasiner. I mars dekket vi den store bilutstillingen i Geneve for magasinet motor. To dager i enorme messehaller med alt av nyheter fra bilindustrien. EL- og -Hybridbiler var kanskje det som fanget størst oppmerksomhet.

google

Studietur til Silicon Valley og Google HQ.

Sammen med nettverket «Nettverket: Digitalisering og innovasjon», var Tore Berntsen, Visualdays, med på studietur til Silicon Valley og San Francisco. Høydepunktet var en hel dag med sju foredrag hos Google. For Visualdays – og for våre kunder – er det viktig å være tidlig ute, og å forstå hva som kommer. Verden endres raskt, og den som er i forkant får et forsprang. Under et besøk hos noen av verdens største digitale selskaper og mange nye startups, så vi hvor fort verden endres med ny teknologi.

Mest inspirerende på studieturen var forelesning hos Google med Alberto Savoia, mannen som skapte Google Adwords, og dermed også mange-milliard-bedriften Google.

Med på turen: NSB, Westerdals, Norgesgruppen, Making Waves, Maxbo, Meny, Elkjøp, Netron, Telenor og Google Norge.

Les om turen på Visualdays-bloggen her.

 

 Skjermbilde 2015-07-10 kl. 13.16.39

Oppdrag: Film: ”Livet er bedre med fiber”.

Kunde: Lofotkraft Bredbånd.

Jon Terje Hellgren Hansen, Peter Raaum og Tore Berntsen, Visualdays, sto for idéutvikling, casting, manus, filming og redigering.

 Filmen vises på kino og nett: Du kan se den her.

 

Foto: TORE BERNTSEN VISUALDAYS

Foto: TORE BERNTSEN VISUALDAYS

Oppdrag: 15 minutter, portrett-intervju med Jørg Lian.

Lian fikk Krigskorset i 2011 «for å ha utvist særlig fremragende tapperhet og ledelse under internasjonale operasjoner i Afghanistan i 2009».

Kunde: Forsvarsmuseet.

Tore Berntsen, Visualdays, gjorde research, intervju, filmet og redigerte.

Filmen vises nå på Forsvarsmuseets nye utstilling om Krigskorset.

 

Skjermbilde 2015-07-10 kl. 13.04.14

Oppdrag:

Minidokumentar om Christin, som fikk kreft og ble satt ut av arbeidslivet. Gjennom Ringer i vannet fant hun en ny karriere.

Kunde: NHO Service, Ringer i vannet.

Tore Berntsen, Visualdays, gjorde research, intervju, filmet og redigerte. Filmen vises nå på NHO Service sin YouTube-kanal og på konferanser.

Se filmen her.

Mai:

Skjermbilde 2015-07-10 kl. 13.00.32

Oppdrag: Filmer

Kunde: Livsløp

Kunst og formidlingsprosjektet Livsløp, om eldre, aldring og verdighet. Livsløp-utstillingen ble viset under Helsekonferansen 2015. Tore Berntsen, Visualdays filmet og intervjuet.

Du kan se filmene og Livsløp-utstillingen her.

Mai og juni:

bloggs-4 

Oppdrag: Filmer, tekster og nettside.

Kunde: Tryggeresammen.no (som lanseres i oktober av Norges Bondelag).

En serie filmer og intervjuer om risiko og sårbarhet knyttet til blant annet klimaendringer og landbruket. Visualdays lager innhold som skal brukes på samlinger i Bondelagets regi landet rundt.

Jon Terje Hellgren Hansen, Peter Raaum og Tore Berntsen, Visualdays, lager manus, intervjuer, til tekst og til filmer. Visualdays er også med i Tryggeresammen.no-prosjektgruppen.

 

 

Oppdrag: Film

Kunde: Fagforeningen Tekna

Tekna ønsker å være en viktig organisasjon også for utenlandske arbeidere. Vi møtte noen av dem rundt på arbeidsplasser i Norge.  

IMG_3653

Oppdrag: Kurs og workshops

Kunder: Institutt for journalistikk, Amedia, Kommunikasjonsforeningen, Bonnier, Universitetet i Nordland

Vi i Visualdays holder jevnlig kurs og workshops over hele landet. Vi underviser i videoproduksjon med mobil, speilrefleks og vanlige videokameraer. Våre kurs fokuserer på historiefortelling, intervjuteknikk, gode opptak og redigering. Dette halvåret har vi hatt workshops med journalistlærere fra Universitetet i Nordland, journalister i Bonnier, journalister i NAF og Motor,  kommunikasjonsarbeidere i Kommunikasjonsforeningen og en lang rekke fotografer og journalister ved Institutt for journalistikk i Fredrikstad. Utover høsten kommer også rene redigeringskurs i Final Cut på IJ.  Ta gjerne kontakt hvis du er på jakt etter videreutdanning for dine medarbeidere.