Visualdays besøker Google og Wevideo i Silicon Valley

Sammen med 'Nettverket: Digitalisering og innovasjon' har Visualdays vært på studiebesøk i San Francisco og Silicon Valley.

Av TORE BERNTSEN, kreativ partner i Visualdays

2015-03-03 10.41.22

Det er viktig for Visualdays – og for våre kunder – å være tidlig ute og forstå hva som kommer. Verden endres raskt, og den som er i forkant får et forsprang. Under et besøk hos noen av verdens største digitale selskaper og mange nye startups, blir man minnet på hvor fort verden endres med ny teknologi.

Digital-innovasjon handler ofte om en ambisjon om å gjøre hverdagen enklere – både for privatpersoner og for offentlig og privat virksomhet. Det lærte vi i Visualdays mye om på denne turen.

Visualdays dro til California sammen med representaner for Westerdals, Bokhandlerforeningen, NSB, Making Waves, Meny, Ultra, Maxbo, Telenor, Norgesgruppen, Netron og Google Norge.

Mye av det vi lærer på denne turen, kan vi gå rett hjem og rådgi og tilby våre kunder.

Særlig besøket hos Google og Wevideo er veldig relevant for Visualdays og våre kunder.

Google 1

Tror du Google er en søkemotor? Ja, det er riktig, men det er så mye mer! Etter et besøk hos Google og en dag med sju foredrag, ble jeg imponert over hvor bredt – og hvor langsiktig og visjonært selskapet jobber.

Hos Google lærte vi om video som en viktig driver på nett, om søk – og ikke minst om IoT – altså ‘Internet of Things’.

2015-03-03 16.25.14

Norske Tarjei Vassbotn, Industry Leader hos Google, fortalte hva Google gjør nå – og hva som kommer. Han la vekt på hvordan vår adferd, og det faktum at vi er online 24/7, åpner for muligheter til å bruke nettet til å gjøre hverdagen enklere. For eksempek styring av smarthus, strøm, kjøleskap, varme, vaskemaskin – og hele bilindustrien og mye, mye mer.

 

Google 2

san francisco feb 2015

Mest inspirerende på studieturen var forelesning hos Google med Alberto Savoia, mannen som skapte Google Adwords, og dermed også mange-milliard-bedriften Google.

Han var fremdeles opptatt av å skape nytt og revolusjonerende – og underviser blant annet sin metode på Stanford. Hans metode for å sjekke om du har ikke bare en god idè, men også noe som kan bli en suksess, har nå blitt en del av hans egen business.

Sjekk: www.pretotyping.org/

Kort lærte Alberto Savoia oss: Make sure you build the right it – before you build it right.

Sjekk:

www.albertosavoia.com.

 

2015-03-03 10.18.29

Google 3

– Folk går oftere og oftere mellom flere plattformer, mobil, nettbrett, PC. Du bør treffe din målgruppe på alle plattformer. Og budskapet og branding må være gjennomført på alle plattformer, forteller Aaron Johnston, Head of Agency Sales, Media Platforms i DoubleClick (kjøpt opp av Google).

– En undersøkelse blant ungdom viser: Majoriteten ville heller miste luktesansen enn å miste muligheten til å være online, fortalte Johnston.

– Folk legger igjen data om seg selv. Det gir muligheter for å kjenne og finne akkurat din målgruppe. Det åpner helt nye muligeter for target marketing.

Råd:

  • Du bør treffe din målgruppe på alle plattformer. Definér og kjenn din målgruppe, det er viktig å sende ut samme reklame/budskap både i tekst, bilder og video på alle plattformer. Budskapet og branding må være gjennomført overalt.

 

Google 4

san francisco feb 2015

Raine Katz, Google, foreleste om ‘Online video – Learn how to build your brand online’.

– Kundene og målgruppene har endret seg, forteller Raine Katz. – Nå vil de gjerne vil høre fra deg, men bare når de har gitt tillatelse til det.

Og: Selv om de har gitt tillatelse, må man gjøre mer for at de skal bli nysgjerrige og nærme seg et salg, ta innover seg et budskap. Og video treffer bedre, men da mener Katz at disse faktorene avgjørende:

– Troverdighet: Ekte historier, med ekte mennesker.

– Nyttig, bygge kunnskap (slik-gjør-du-det-video)

– Underholdende, skape «snakkis’ og sørge for spredning.

Wevideo

Wevideo er nabo med Facebook i Menlo Park i California og ledes der av en av gründerne, norske Jostein Svendsen.

san francisco feb 2015

– Mange ønsker godt innhold – og video er det alle snakker om. Mangel på effektiv og økonomisk smart produksjon og arbeidsflyt setter ofte en stopper for kreative kampanjer med video, forteller Svendsen.

Wevideo har verdens beste online video-redigeringsverktøy. Det åpner helt nye muligheter både på kostnadssiden og den kreative siden.

san francisco feb 2015

Wevideo har 5 millioner bruker over hele verden og 450 000 aktive brukere hver måned. Videoredigerings-softwaren ligger i nettskyen. Du trenger ikke dyr software lokalt for å redigere video. Flere kan jobbe mot samme videoprosjekt. Snart kommer den nye Android og IOS-appen, med mange nye funksjoner, gratis musikk, grafikk og mulighet for å dele din video.

Tror du på video for å selge produkter, tjenester eller fortelle ditt budskap? Sjekk: www.wevideo.com

 

Vi besøkte også:

• Tripit

Har du søkt i eposten etter din flybestilling? Har du mange, kan det være vanskelig å sortere og du må være online for å får tilgang. Med Tripit slipper du å hente informasjon om dine bestillinger fra mange forskjellige kilder (epost, nettsider, app osv). Tripit organiserer og samler alle dine reiser og reservasjon, som fly, tog, båt og hotell osv –  i en app.

Tripit er på toppen av App Stores reiseapper.  Sjekk: tripit.com

• Glympse

Har du noen gang startet en mobilsamtalen med: Hvor er du?

Glympse har gjort noe med det. Du kan dele hvor du er akkurat nå – og/eller feks i 30 minutter. Det betyr at den du skal møte, kan finne deg og du kan finne den du skal møte, uten å ringe. Del din location og via GPS på telefon sørger Glympse for at du har kontroll på hvor din kontakt til en hver tid er. Glympse startet som en tjeneste for folk, nå er businessmarkedet i ferd med å bli viktigst.

Sjekk: glymps.com

 

• Brand Networks

Software som gjør det enkelt for bedrifter å administrere og å legg ut innhold på Facebook og Twitter, som igjen trekker kunder og utløser salg på kundens egne eide kanaler.

– Advertising and content working together, sier Paul Falzone, president i Brand Networks. Flere av de store kundene til Brand Networks bruker content marketing for å bygge merkevare og å selge varer og tjenester.

– Vår software gjør jobben lettere for våre kunder, både når det gjelder innholdsproduksjon og distribusjon. Vi ser også at våre kunder lykkes oftere når de lager kampanjer og konkurranse som skaper kundedeltagelse, forteller Falzone.

– Det er ny trend nå: Flere lager egne, spesiallagde videoer som fungerer bedre i sosiale medier, enn tradisjonelle reklamefilmer.

– Mange sier nå at Facebook er en arena hvor man må betale for eksponering, vi mener dette må kombineres med produksjon av godt innhold, forteller Paul Falzone.

Sjekk: www.bn.co

• Meltwater.

Hva skjer’a?

Hva er det første du gjør når du kommer på jobben om morgen? Kaffe? Og hva så?

Da medieverden ble digital, endret også medieovervåkningsmarkedet seg fra papir til digitalt. I før-digital-tid, altså da nyheter var på papir, fikk kunder tilsendt utklipp av aviser, der temaer de ønsket å overvåke var omtalt,gjerne hva som har stått i mediene om egen bedrift.

Alle er opptatt av sitt omdømme. Hva synes kundene om ditt firma, dine produkter/tjenester? Ved å overvåke, sortere og tolke innsamlet data, fra det som skrives om deg (og firma) i medier og sosialemedier, kan man se seg selv … gjøre endringer, og forbredelser. Meltwater tok tidlig en posisjon da verden ble digital, og selger nå software som systematiserer medieovervåkning.

Jørn Lyseggen fra Trysil startet selskapet i Oslo i 2001. Nå er hovedkontoret i San Francisco, og Meltwater har 900 ansatte på 50 kontorer, på 6 kontinenter. Omsetter for 150 millioner dollar hvert år.

Business-modellen fra første dag var medieovervåkning, altså tilby kunder oversikt over hva som for eksempel publiseres om egen bedrift, markedet, eller konkurrentene.

Som alle digitale selskapet er Meltwater i konstant utvikling. Utbredelsen av sosiale medier og økende bruk at disse, gjør at overvåkning av hva som skjer i sosiale medier, også er et etterspurt produkt.

Overvåking handler om hva som har skjedd og hva som skjer nå.

– Akkurat nå jobber Meltwater med å lage modeller for å bruke datainnsamling til å forutse hva som kommer til å skje, forteller Jonas Oppedal, opprinnelig fra Sandefjord, nå Product Manager, Meltwater Group i San Francisco.

– Software og tolkning av innsamlet data/trender, satt sammen på riktig måte, kan brukes av selskaper for å ta strategiske beslutninger om kursen videre – og ikke minst for å forstå konkurrenter og hva de har planer om å gjøre.

 

•  Forgerock

san francisco feb 2015

Lasse Andresen, opprinnelig fra Stavanger, startet Forgerock for fire år siden. Nå er han fremdeles eier og Chief Technology Officer hos Forgerock i San Franciscso.

– Vi flyttet til San Francisco for å være tett på  it-partnere og innovasjonsmiljøer.

Og verden har tro på Forgerock og at sikkerhet er viktig på nettet. På tre runder har Forgerock hentet inn 52 millioner dollar fra investorer som har tro på selskapet. Forgerock er et rent softwareselskap, ikke hosting eller konsulent.

MinID, i Norge, bruker Forgerocks software for å sikre sikkerhet – og for å styre hvilke tilganger du får når du har logget deg på.

san francisco feb 2015

– Vi er nå 150 ansatte, og vokser voldsomt. Vi trenger 120 ansatte til – nå!  Sier Andresen. Forgrock er også representert i Grenoble, Portland, Brighton og Oslo.

Sjekk: www.forgerock.com

san francisco feb 2015

– Se, møte, lære og å bli inspirert, det er poenget med denne turen, sier Arild Bjørn-Larsen i ‘Nettverket: Digitalisering og innovasjon’.

– Denne turen bekrefter at vi lever midt i en digital revolusjon. Ny teknologi kommer raskt i bruk – og endre brukervaner svært fort. Vi tar med oss mange gode idéer hjem, forteller Bjørn-Larsen, som er direktør for marked og forretningsutvikling ved høyskolen Westerdals Act i Oslo, som utdanner framtidens kloke hoder i mange kreative digitale bransjer.